Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

    Godło

    POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA

    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna


    „System oświaty zapewnia dzieciom i młodzieży możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Realizacja zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest jedną z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola, szkoły i placówki.

    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom i młodzieży w przedszkolu, szkole i placówce polega na:

    • rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów, jak również czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce,
    • zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.  

    Celem w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest istotną częścią pracy każdego nauczyciela.

    Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, adekwatnej do rozpoznanych potrzeb w tym zakresie, należy do kompetencji dyrektora przedszkola/szkoły, który:

    • w porozumieniu z organem prowadzącym podejmuje decyzje m.in. dotyczące zatrudnienia nauczycieli i specjalistów wykonujących zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych,
    • ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin,  w którym poszczególne formy będą realizowane z danym dzieckiem/uczniem.

    Na poziomie lokalnym – w jednostce systemu oświaty – podejmowane są decyzje m.in. o sposobach zaspokajania potrzeb dzieci i młodzieży czy wymiarze godzin, które wynikają z rzeczywistych, rozpoznanych potrzeb w tym zakresie, w tym dotyczące zatrudniania nauczycieli specjalistów.

    W celu zwiększenia dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, Minister Edukacji Narodowej określił w formie rozporządzenia wykaz zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz m.in. przez pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych w przedszkolach, szkołach i placówkach. 

    Przepisy określają, jakie zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi/uczniami lub na ich rzecz, są realizowane   w ramach tzw. „pensum” przez nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych.” / Tekst ze strony MEN/

     

     

     Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęte mogą być dzieci m.in.:

    • z niepełnosprawności;
    • z niedostosowania społecznego;
    • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
    • z zaburzeń zachowania lub emocji;
    • ze szczególnych uzdolnień;
    • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
    • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
    • z choroby przewlekłej;
    • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
    • z niepowodzeń edukacyjnych;
    • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
    • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

     

    Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu:

    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy    z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także  w formie:

    1)  zajęć rozwijających uzdolnienia;

    2) zajęć specjalistycznych: WWR, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

    3)  porad i konsultacji.

     


    Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest:

    • dobrowolne,
    • bezpłatne,
    • organizowane na wniosek dyrektora szkoły, wychowawcy grupy przedszkolnej, specjalisty czy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.


    Dzieci mogą zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną poprzez udział w zajęciach korekcyjno–kompensacyjnych, logopedycznych, z psychologiem poprzez:

    • zalecenie z publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej (orzeczenie o kształceniu specjalnym, opinia) – te dzieci będą zakwalifikowane w pierwszej kolejności,
    • dzieci zakwalifikowane w toku badań przesiewowych przez nauczycieli specjalistów,
    • na wniosek wychowawcy grupy.



    Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:

    • Dyrektor – Jolanta Truszczyńska
    • Pedagog specjalny - Anna Ilasz
    • Psycholog – Małgorzata Zając
    • Neurologopeda - Angelika Witbrott
    • Surdologopeda - Iwona Piechowska
    • Nauczyciele współpracujący ze specjalistami

    Data dodania: 2024-04-18 08:54:05
    Data edycji: 2024-04-18 08:58:34
    Ilość wyświetleń: 36
    Bądź
    z nami
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Biuletynu Informacji Publicznej