ZAJĘCIA ADAPTACYJNE ODBĘDĄ SIĘ W DNIACH 26 - 30 SIERPNIA 2024 r. W GODZ. 10.00 - 11.30 *** ZAPRASZAMY *** SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE "REKRUTACJA" ***
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

      Godło

      POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA

      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna


      „System oświaty zapewnia dzieciom i młodzieży możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Realizacja zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest jedną z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola, szkoły i placówki.

      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom i młodzieży w przedszkolu, szkole i placówce polega na:

      • rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów, jak również czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce,
      • zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.  

      Celem w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest istotną częścią pracy każdego nauczyciela.

      Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, adekwatnej do rozpoznanych potrzeb w tym zakresie, należy do kompetencji dyrektora przedszkola/szkoły, który:

      • w porozumieniu z organem prowadzącym podejmuje decyzje m.in. dotyczące zatrudnienia nauczycieli i specjalistów wykonujących zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych,
      • ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin,  w którym poszczególne formy będą realizowane z danym dzieckiem/uczniem.

      Na poziomie lokalnym – w jednostce systemu oświaty – podejmowane są decyzje m.in. o sposobach zaspokajania potrzeb dzieci i młodzieży czy wymiarze godzin, które wynikają z rzeczywistych, rozpoznanych potrzeb w tym zakresie, w tym dotyczące zatrudniania nauczycieli specjalistów.

      W celu zwiększenia dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, Minister Edukacji Narodowej określił w formie rozporządzenia wykaz zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz m.in. przez pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych w przedszkolach, szkołach i placówkach. 

      Przepisy określają, jakie zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi/uczniami lub na ich rzecz, są realizowane   w ramach tzw. „pensum” przez nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych.” / Tekst ze strony MEN/

       

       

       Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęte mogą być dzieci m.in.:

      • z niepełnosprawności;
      • z niedostosowania społecznego;
      • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
      • z zaburzeń zachowania lub emocji;
      • ze szczególnych uzdolnień;
      • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
      • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
      • z choroby przewlekłej;
      • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
      • z niepowodzeń edukacyjnych;
      • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
      • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

       

      Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu:

      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy    z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także  w formie:

      1)  zajęć rozwijających uzdolnienia;

      2) zajęć specjalistycznych: WWR, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

      3)  porad i konsultacji.

       


      Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest:

      • dobrowolne,
      • bezpłatne,
      • organizowane na wniosek dyrektora szkoły, wychowawcy grupy przedszkolnej, specjalisty czy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.


      Dzieci mogą zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną poprzez udział w zajęciach korekcyjno–kompensacyjnych, logopedycznych, z psychologiem poprzez:

      • zalecenie z publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej (orzeczenie o kształceniu specjalnym, opinia) – te dzieci będą zakwalifikowane w pierwszej kolejności,
      • dzieci zakwalifikowane w toku badań przesiewowych przez nauczycieli specjalistów,
      • na wniosek wychowawcy grupy.



      Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:

      • Dyrektor – mgr Jolanta Truszczyńska
      • Nauczyciel Pedagog specjalny - mgr Anna Ilasz, mgr Marta Gugała
      • Nauczyciel Psycholog – mgr Justyna Ośko
      • Nauczyciel Neurologopeda - mgr Angelika Witbrott
      • Nauczyciel Surdologopeda, Afazjolog, Rewalidator - mgr Iwona Piechowska
      • Nauczyciele współpracujący ze specjalistami

      Data dodania: 2024-04-18 08:54:05
      Data edycji: 2025-02-23 23:43:16
      Ilość wyświetleń: 640
      Bądź
      z nami
      Biuletynu Informacji Publicznej
      Biuletynu Informacji Publicznej